+302109506692

Σύμβουλοι Επιχειρήσεων

 

Το FinancialAdvisor.gr λειτουργεί και ως σύμβουλος επιχειρήσεων σε συγκεκριμένους τομείς στους οποίους εξειδικεύεται. Πολλά θέματα πάντως της οικονομικής συμβουλής για ιδιώτες είναι κοινά και απασχολούν και τις επιχειρήσεις και σε κάθε περίπτωση ιδίως την μικρομεσαία επιχείρηση όπως την γνωρίζουμε στην Ελλάδα. Ας ξεκινήσουμε όμως απ΄την αρχή.

 

 

Τι κάνουν οι Σύμβουλοι Επιχειρήσεων;

 

Οι σύμβουλοι επιχειρήσεων επιλύουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις προτείνοντας λύσεις είτε σε άμεσα θέματα λειτουργίας είτε δίνοντας μια πιο στρατηγική οπτική για την πορεία της επιχείρησης. Σε ένα πρώτο στάδιο ο σύμβουλος συζητά με τον υπεύθυνο που τρέχει το έργο εκ μέρους της επιχείρησης και που μπορεί να είναι από τον διοικούντα ή ιδιοκτήτη μέχρι και έναν αρμόδιο για ένα τμήμα (π.χ. ο υπεύθυνος του Μάρκετινγκ). Σε αυτό το στάδιο κατανοεί το πρόβλημα και αποκτά μια εικόνα έτσι όπως την αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι μέσα από την επιχείρηση.

 

Στο δεύτερο στάδιο κάνει ερωτήσεις που έμμεσα αμφισβητούν την οπτική των ανθρώπων από μέσα προσπαθώντας έτσι να διαπιστώσει κατά πόσο επιβεβαιώνονται οι προσεγγίσεις τους. Αυτή είναι μια γόνιμη διαδικασία στην οποία προσπαθεί να εξακριβώσει με την εμπειρία του κατά πόσο αυτά που συμβαίνουν στη συγκεκριμένη επιχείρηση είναι κάτι σχετικά σύνηθες ή αποτελούν την οπτική των ανθρώπων που δουλεύουν μέσα στην επιχείρηση. Σε αυτό το στάδιο επίσης παρατηρεί ο ίδιος ο σύμβουλος πώς λειτουργούν οι διαδικασίες, πώς συμπεριφέρεται το προσωπικό και γενικά προσπαθεί να σχηματίσει τη δική του άποψη.

 

Τέλος, θα προτείνει μία ή περισσότερες λύσεις για το συγκεριμένο ζήτημα αποδεικνύοντας με νούμερα γιατί αξίζει να αλλαχθεί κάτι, τι κόστος θα έχει και τι όφελος θα επιφέρει στη λειτουργία της επιχείρησης. Αυτά τα δεδομένα είναι πάντα ποσοτικοποιημένα και πλήρως τεκμηριωμένα.

 

Οπότε στην ερώτηση τι κάνει ένας σύμβουλος επιχειρήσεων μια απλή απάντηση είναι ότι προτείνει λύσεις, ώστε να βελτιωθεί άμεσα μια λειτουργία της επιχείρησης αλλά και έμμεσα η συνολική στρατηγική κατεύθυνση της επιχείρησης. Αυτό επιφέρει υψηλότερη παραγωγικότητα και συνολική ανταγωνιστικότητα για την επιχείρηση.

 

 

Ποιες Υπηρεσίες Προσφέρουν οι Σύμβουλοι Επιχειρήσεων;

 

Οι επιχειρήσεις ποικίλουν τόσο πολύ, όσο περίπλοκη είναι η ίδια η ζωή. Οι τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι επίσης πολλοί (για παράδειγμα κλάδος φαρμάκου, αυτοκινήτων, ξενοδοχείων, τεχνολογίας, τροφίμων και πολλοί άλλοι) κι επίσης το μέγεθος των επιχειρήσεων μπορεί να αποτελείται από ένα άτομο (η λεγόμενη ατομική επιχείρηση) έως και από πολλές χιλιάδες εργαζόμενους.

 

Αυτό καθιστά και τη συμβουλευτική επιχειρήσεων έναν ιδιαίτερο κλάδο που πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες των πελατών. Παρακάτω θα αναφέρουμε τις κύριες υπηρεσίες έτσι όπως κατηγοριοποιούνται στη σημερινή εποχή.

 

 

Στρατηγική

 

Η στρατηγική των επιχειρήσεων είναι ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς που ασχολούνται οι μεγάλες επιχειρήσεις, ωστόσο όσο πέφτουμε σε μέγεθος τόσο λιγότερο παρατηρούμε να δίνουν έμφαση οι μικρές επιχειρήσεις. Κάποιες από τις εξέχουσες μορφές της στρατηγικής είναι ο Michael Porter, ο Henry Mintzberg και φυσικά ο πατέρας του σύγχρονου μανατζμέντ, ο Peter Drucker.

 

O Porter στις τελευταίες του θεωρήσεις ορίζει ως στρατηγική α) το χτίσιμο μιας μοναδικής θέσης στην αγορά β) το να γνωρίζει η επιχείρηση να κάνει συμβιβασμούς επιλέγοντας τι ΔΕΝ θα κάνει και γ) το να εναρμονίζει η επιχείρηση τις επιμέρους λειτουργίες της σε μια κοινή στρατηγική κατεύθυνση.

 

Μπορεί κάποια πράγματα να ακούγονται γενικά, και για αυτό θα θέσουμε ένα απλό ερώτημα.

 

Έχουμε μια επιχείρηση που ας πούμε παράγει σήμερα 100,000 ευρώ κέρδη και θέλουμε σε πέντε χρόνια να την κάνουμε να παράγει 1,000,000 ευρώ κέρδη.

 

  • ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσος παραπάνω χρόνος και κόπος θα χρειαστεί για να την κάνουμε να παράγει στα επόμενα πέντε χρόνια 2,000,000 κέρδη σε σχέση με το 1,000,000;

 

  • ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι διπλάσιος κόπος. Ο ίδιος κόπος και χρόνος και χρήμα θα χρειαστεί, απλώς διαφορετική στρατηγική.

 

Δυστυχώς, στη σύγχρονη πραγματικότητα με το ελληνικό περιβάλλον να δυσχεραίνει τη λειτουργία των επιχειρήσεων, πολλοί λίγες επιχειρήσεις μπορούν να ασχοληθούν με τη στρατηγική τους.

 

Παρόλ΄ αυτά ο μόνος τρόπος να επιβιώσουν και (γιατί όχι;) να μεγαλουργήσουν με εξαγωγές είναι να αφιερώσουν λίγο παραπάνω χρόνο στη στρατηγική τους κι ίσως να μιλήσουν με κάποιον ειδικό σύμβουλο επιχειρήσεων σε θέματα στρατηγικής.

 

Το FinancialAdvisor.gr είναι από τους λίγους φορείς που ασχολούνται συστηματικά με στρατηγική και μπορεί να προσφέρει λύσεις.

 

 

Marketing

 

To Marketing είναι μια σχετικά παρεξηγημένη έννοια για όσους δεν ασχολούνται συστηματικά με τις επιχειρήσεις. Ο περισσότερος κόσμος πιστεύει ότι αφορά την προώθηση-διαφήμιση, τις δημόσιες σχέσεις και γενικά μια καλή εικόνα της επιχείρησης ή των προϊόντων, έτσι ώστε να ξεγελά τον καταναλωτή και να τον βάζει να αγοράζει.

 

Εν μέρει ισχύουν και αυτά, ωστόσο το Μάρκετινγκ είναι πολύ-πολύ μεγαλύτερο αντικείμενο. Επί της ουσίας είναι η ίδια η εξυπηρέτηση των συμφερόντων τού καταναλωτή, η οποία σημαίνει εύρεση των αναγκών του, βολικά κανάλια διανομής, ελκυστικές τιμές και εξυπηρέτηση πριν και μετά την αγορά.

 

Κάποιοι επιμέρους τομείς των υπηρεσιών Μάρκετινγκ είναι:

 

  • Η Τμηματοποίηση της Αγοράς (segmentation), που σημαίνει ότι δεν πουλάμε σε όλους, αλλά στοχεύουμε ας πούμε σε ηλικιωμένους άνω των 65 ετών με ορθοπεδικά προβλήματα στα πόδια.
  • Δημιουργία νέων ή διαφοροποιημένων προϊόντων και υπηρεσιών (product development) ανάλογα με την ανατροφοδότηση που λαμβάνουμε από τους καταναλωτές μας ή και βλέποντας τον ανταγωνισμό και τις παγκόσμιες τάσεις.
  • Τα Κανάλια Διανομής, τα οποία μπορούν να είναι φυσικά καταστήματα ή ηλεκτρονικά, μπορούν να απευθύνονται μόνο προς καταναλωτές (B2C ή αλλιώς Business to Customer) ή μόνο προς άλλες επιχειρήσεις (B2B ή αλλιώς Business to Business) ή και στους δύο (B2B2C)
  • Συστήματα Πιστών Πελατών (loyalty) με εκπτώσεις σε χρήμα ή ποσοστό ή πόντους ή bonus και λοιπά.
  • Ορθή Τιμολόγηση (pricing), που μπορεί να γίνει με βάση το κόστος, αλλά μπορεί να γίνει και με βάση τον ανταγωνισμό και την εικόνα που έχουν σχηματίσει οι καταναλωτές για μας.
  • Ψηφιακό Μάρκετινγκκαι Analytics, το οποίο σημαίνει ότι πλέον μπορούμε να μετράμε τις ενέργειές μας με συγκεκριμένα κλικς, να βλέπουμε πόσοι ενδιαφέρθηκαν, πόσοι προχώρησαν κι έψαξαν κάτι, να τους ξαναστοχεύσουμε στο άμεσο μέλλον, πόσοι αγόρασαν τελικά από μια συγκεκριμένη καμπάνια μας κλπ. Όλα αυτά ήταν αδιανόητα πριν λίγα χρόνια και πλέον με την τεχνολογία μας δίνονται πολλαπλάσιες δυνατότητες.
  • Branding και Positioning, που σημαίνει ότι έχουμε χτίσει ένα όνομα και οι καταναλωτές περιμένουν από εμάς κάτι συγκεκριμένο. Δεν είναι ανάγκη να είναι το καλύτερο ποιοτικά, μπορεί να είναι και το καλύτερο απλώς στην τιμή. Για παράδειγμα περιμένεις από την Ryanair ότι θα έχει πολύ χαμηλές τιμές κι όχι άλλη ιδιαίτερη περιποίηση. Αν όμως η Aegean σου προσφέρει την ίδια χαμηλή τιμή και κάπως χειρότερο service καμπίνας απ΄ ό,τι συνήθως, θα εκνευριστούμε πολύ διότι αυτό δεν το περιμέναμε από την Εάν το ίδιο πράγμα συνέβαινε στην Ryanair, θα ήμασταν ευχαριστημένοι, διότι αυτό ακριβώς περιμέναμε.

 

 

Αυτοί είναι κάποιοι ενδεικτικοί επιμέρους τομείς του σύγχρονου Marketing. Το FinancialAdvisor.gr εξειδικεύεται σε συμβουλές Marketing και μπορείτε να αποκτήσετε καλύτερη εικόνα πατώντας εδώ.

 

 

Business Plan

 

To business plan ή επιχειρηματικό πλάνο είναι μια συνολική απεικόνιση των επιμέρους τομέων λειτουργίας της επιχείρησης. Αυτή η συνολική εικόνα καθιστά σαφές σε εργαζόμενους, μετόχους, διοικούντες κι ενδεχόμενους εξωτερικούς επενδυτές πώς λειτουργεί η επιχείρηση και γιατί λειτουργεί έτσι.

 

Η πικρή αλήθεια είναι ότι λίγες επιχειρήσεις έχουν ένα ξεκάθαρο business plan και μάλιστα οι περισσότερες πάνε να φτιάξουν ένα επιχειρηματικό πλάνο στα γρήγορα, για να υποβάλουν υποψηφιότητα σε κάποιο επιδοτούμενο πρόγραμμα, ΕΣΠΑ ως επι το πλείστον αλλά και άλλα προγράμματα που δεν είναι ευρύτερα γνωστά.

 

Το επιχειρηματικό πλάνο όμως είναι το κυριότερο στρατηγικό έγγραφο της επιχείρησης, που υπενθυμίζει στη διοίκηση γιατί λειτουργεί έτσι η επιχείρηση, από ποιους παράγοντες εξαρτάται και ποια κατεύθυνση θέλει να πάρει.

 

Σύμφωνα με την κρατούσα προσέγγιση έτσι όπως έχει προταθεί από την ομάδα Strategyzer εννιά είναι οι επιμέρους ενότητες που συνθέτουν το συνολικό επιχειρηματικό μοντέλο:

 

  1. Οι ομάδες (ή τμήματα) πελατών στους οποίους απευθυνόμαστε (Customer Segments)
  2. Η πρόταση αξίας μας, δηλαδή τί πουλάμε τελικά και γιατί να αγοράσει κάποιος από μας; (Value Proposition)
  3. Τα κανάλια διανομής μας (Channels)
  4. Οι σχέσεις με τους πελάτες (Customer Relationships)
  5. Τα έσοδά μας (Revenues)
  6. Οι κύριοι απαιτούμενοι πόροι (Key Resources). Για παράδειγμα η πρόσβαση σε φυσικούς πόρους ή σε πατέντες ή σε ανθρώπινους πόρους που παράγουν έρευνα ή σε κεφάλαια για μαζική βιομηχανική παραγωγή
  7. Οι καθημερινές ενέργειές μας (Key Activities). Για παράδειγμα κάποιες επιχειρήσεις έχουν ως κύρια δραστηριότητα τη βιομηχανική παραγωγή, άλλες την εφαρμοσμένη έρευνα και την πώληση πατεντών, άλλες όπως το gr την επίλυση προβλημάτων άλλων
  8. Οι κύριες συνεργασίες (Key Partnerships) και
  9. Η δομή εξόδων (Cost Structure)

 

Το συνολικό αυτό επιχειρηματικό σχέδιο έχει ονομαστεί Business Model Canvas κι είναι το μοντέλο που θεωρείται αυτή τη στιγμή το κυρίαρχο στους συμβούλους επιχειρήσεων διεθνώς.

 

Στο FinancialAdvisor.gr χρησιμοποιούμε κυρίως αυτό το εργαλείο ως βασικό πρότυπο επιχειρηματικού μοντέλου και δουλεύουμε μεθοδικά για να εξακριβώσουμε πώς δουλεύει σήμερα η επιχείρηση και κυρίως τι θέλουμε να αλλάξουμε και πού θέλουμε να πάμε. Μπορείτε να δείτε περισσότερα στον ακόλουθο σύνδεσμο που πληροφορεί αναλυτικότερα για το business plan.

 

 

Λειτουργίες του Οργανισμού (Operations) και Βελτίωση Απόδοσης

 

Συνήθως από αυτόν τον τομέα εκκινεί η συμβουλευτική επιχειρήσεων. Υπάρχει δηλαδή ένα πρόβλημα απόδοσης σε κάποιο συγκεκριμένο τμήμα της επιχείρησης και οι σύμβουλοι επιχειρήσεων θα προτείνουν λύσεις, ώστε να βελτιωθεί η παραγωγικότητα.

 

Κάποιοι συνηθισμένοι τομείς που βλέπουμε είναι:

 

  • Η βελτιστοποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα (supply chain optimization), που σημαίνει για παράδειγμα πώς να ανταπεξέλθεις στην αβεβαιότητα της προσφοράς και της ζήτησης στην εφοδιαστική σου αλυσίδα
  • Επανασχεδιασμός Διαδικασιών (business processes redesign), ώστε να απλοποιηθεί η δομή κι η περιττή γραφειοκρατία και να εξυπηρετείται πιο αποτελεσματικά και ο πελάτης αλλά και κάποιος εργαζόμενος από άλλα τμήματα
  • Ανάπτυξη νέων προϊόντων (product development). Είναι κομβικό να εξεταστεί εάν η επιχείρηση πάει σε απλοποίηση γραμμών προϊόντων ή σε περαιτέρω εξειδικευμένα προϊόντα για πελάτες.
  • Οργανωμένο μοντέλο προμηθειών (procurements), διαπραγματεύσεις, βάσεις δεδομένων με προμηθευτές σε χώρες χαμηλού κόστους, έλεγχος της υγείας των οικονομικών τους κλπ
  • Έρευνα και Ανάπτυξη νέων προϊόντων (R&D). Χτίσιμο δομής, κίνητρα καταναλωτών για πρώιμες δοκιμές, διαχείριση ρίσκου όταν καθυστερούν τα projects κλπ
  • Βελτιστοποίηση στην παραγωγή (manufacturing optimization), ώστε να μειώνεται το βιομηχανικό αποτύπωμα και να εξοικονομούνται πόροι.
  • Lean Six Sigma. Μια μέθοδος μείωσης άχρηστων πόρων. Τέτοιοι πόροι μπορεί να αφορούν περιττές μετακινήσεις, περιττά αποθέματα, περιττούς χρόνους αναμονής, υπερβολική επεξεργασία σε κάτι, υπερβολική παραγωγη σε κάτι ή και απλώς υποαξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Γενικά ό,τι δεν προσφέρει στην τελική αξία προς τον πελάτη και σπαταλά πόρους υπάγεται σε αυτήν τη μεθοδολογία
  • Προϋπολογισμός απ΄το Μηδέν (Zero Based Budgeting). Τα πάντα επαναξιολογούνται για την επόμενη οικονομική περίοδο με βάση τη στρατηγική της επιχείρησης και τα αναμενόμενα οφέλη. Δεν γίνεται κατανομή των πόρων έτσι όπως έγινε πέρυσι με μικρές μεταβολές, αλλά επαναξιολογούνται και πρέπει να δικαιολογηθούν οικονομικά τα πάντα.

 

 

Τεχνολογία και Ψηφιακές Στρατηγικές

 

Είναι πλέον δεδομένο ότι όλες οι επιχειρήσεις οφείλουν να αποκτήσουν όχι απλώς ψηφιακή παρουσία, αλλά ολοκληρωμένη ψηφιακή στρατηγική. Αυτό θα πει ότι η τεχνολογία ενσωματώνεται πλέον στην επιχείρηση και γίνεται ένα αναπόσταστο κομμάτι και της εσωτερικής λειτουργίας της επιχείρησης αλλά και της σχέσης της με προμηθευτές και καταναλωτές.

 

Κάποιοι υποτομείς αφορούν τα εξής θέματα:

 

  • Ποιες τεχνολογίες επιλέγουμε, έτσι ώστε να έχουν αφενός τη μεγαλύτερη διάρκεια στο χρόνο με αξιόλογη αποτελεσματικότητα και αφετέρου το μικρότερο κόστος συντήρησης;
  • Πώς αξιολογούμε την υποδεέστερη τεχνολογική λύση που τώρα διαθέτουμε σε σχέση με το κόστος αγοράς της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας; Πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να αλλάξουμε τεχνολογία;
  • Δικαιολογούνται τα κόστη φυσικής παρουσίας μας σε σχέση με την ηλεκτρονική παρουσία; Πώς δένουν μαζί η φυσική κι η ηλεκτρονική παρουσία στην συνολική εμπειρία του καταναλωτή; Ποιός είναι ο ρόλος των ανθρώπων μας στη φυσική σχέση με τον πελάτη σε έναν κόσμο που όλο και περισσότερο ηλεκτρονικοποιείται;
  • Πώς αναπτύσσουμε τεχνολογικές δυνατότητες επόμενης γενιάς, έτσι ώστε να μπορούμε να αναπροσαρμοζόμαστε εύκολα καθώς προχωράμε, χωρίς μείζονες αλλαγές που φέρνουν αναστάτωση και κόστη;

 

 

Μεγάλα Δεδομένα και Προχωρημένη Αναλυτική (Big Data & Advanced Analytics)

 

Κατά την ταπεινή μας άποψη αυτή είναι η ορθή μετάφραση των ευρέως χρησιμοποιούμενων Αγγλικών όρων Big Data & Analytics. Προτιμάμε τον όρο «Αναλυτική» αντί για τον όρο «Αναλυτικά», διότι πρώτον παραπέμπει σε μια νέα επιστήμη ή μεθοδολογία και δεύτερον διότι ο όρος “αναλυτικά” είναι ο ίδιος με το ευρέως χρησιμοποιούμενο ελληνικό επίρρημα “αναλυτικά”, οπότε μπορεί να δημιουργηθεί άσκοπη σύγχυση.

 

Ο τομέας είναι από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τα τελευταία χρόνια συνδυάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας, της επιστήμης και των επιχειρήσεων. Στις 6/5/2017 μάλιστα δημοσιεύτηκε κι ένα φοβερό άρθρο του περιοδικού Economist το οποίο τονίζει ότι «Ο πιο πολύτιμος πόρος παγκοσμίως δεν είναι πλέον το πετρέλαιο, αλλά τα δεδομένα». Ποια η σχέση λοιπόν των Μεγάλων Δεδομένων και της Αναλυτικής με την επιχείρηση;

 

Η επιταχυνόμενη ψηφιοποίηση του σύγχρονου κόσμου έχει δημιουργήσει τις συνθήκες για να παράγεται απίστευτος όγκος δεδομένων από τις συναλλαγές της επιχείρησης με προμηθευτές και καταναλωτές, αλλά και από τις ίδιες τις εσωτερικές δραστηριότητες της επιχείρησης. Ο στόχος της Αναλυτικής και των Μεγάλων Δεδομένων είναι να αξιοποιηθούν όλα αυτά τα δεδομένα για να παραχθούν καλύτερες και με μεγαλύτερη εμβάθυνση προσεγγίσεις σε διάφορους επιχειρηματικούς τομείς. Κάποιοι τομείς με εφαρμογή είναι οι εξής:

 

  • Οι τάσεις στη ζήτηση των καταναλωτών και ποιες είναι οι προβλέψεις για μελλοντική ζήτηση
  • Παρακολούθηση όλων των αλλαγών σε όλους τους τομείς (εσωτερικά και εξωτερικά) σε πραγματικό χρόνο, κάτι που ποτέ άλλοτε δεν ήταν δυνατό
  • Καλύτερες επιχειρηματικές αποφάσεις με βάση τη συγκέντρωση στοιχείων και την ανάλυσή τους από τα Μεγάλα Δεδομένα και την Προχωρημένη Αναλυτική
  • Βελτίωση προϊόντων και υπηρεσιών ή και εγκατάλειψη παραγωγής τους, ανάλογα με τα δεδομένα που έχουμε

 

Αξίζει επίσης να τονιστεί ότι και ο τομέας της τεχνητής νοημοσύνης ο οποίος τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται με ιλλιγιώδεις ρυθμούς στηρίζεται αφενός στην τεράστια υπολογιστική ισχύ των σημερινών συστημάτων και αφετέρου στα Μεγάλα Δεδομένα. Η τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence) και η μηχανική μάθηση (machine learning) στηρίζονται στην επεξεργασία και ανάλυση των δυσθεώρητων πλέον Μεγάλων Δεδομένων.

 

Σε γενικές γραμμές οι σύμβουλοι επιχειρήσεων βοηθούν την επιχείρηση να χτίζει τις κατάλληλες δυνατότητες, ώστε πρώτον να εξάγει δεδομένα και δεύτερον να τα αναλύει. Ο τελικός στόχος είναι να λάβει η επιχείρηση τις καλύτερες αποφάσεις, αλλά και να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα εναρμονίζοντας: α) τους κατάλληλους ανθρώπους β) τα διαθέσιμα εργαλεία ανάλυσης και γ) τα δεδομένα που διαθέτει με τον στρατηγικό προσανατολισμό της.

 

 

Άλλοι τομείς στις συμβουλές επιχειρήσεων

 

Κάποιοι άλλοι, πιο εξειδικευμένοι τομείς αφορούν:

 

  • Εξαγορές και Συγχωνεύσεις (Mergers & Acquisitions), στις οποίες οι σύμβουλοι επιχειρήσεων θα εκτιμήσουν ενεργητικό και παθητικό, την δυνατότητα παραγωγής νέας αξίας και το πλάνο ενσωμάτωσης/ολοκλήρωσης.
  • Εταιρική Χρηματοδότηση (Corporate Finance), που μπορεί να αφορά από εισαγωγή της επιχείρησης σε χρηματιστήριο αξιών μέχρι την έκδοση ομολογιακού δανείου.
  • Βιώσιμη Ανάπτυξη (Sustainability). Είναι ο τομέας στον οποίο οι επιχειρήσεις λαμβάνουν υπόψη το περιβαλλοντικό και κοινωνικό τους αποτύπωμα και προσπαθούν να αλλάξουν κάποιες δραστηριότητές τους προς ένα μακροχρόνιο όφελος και της επιχείρησης και της κοινωνίας και του φυσικού περιβάλλοντος. Κι όλα αυτά χωρίς να αλλάζει η στρατηγική τους και η οικονομική αποτελεσματικότητά τους.
  • Ανθρώπινο Δυναμικό (Human Resources), όπου αναγνωρίζεται ότι ο πιο κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας σε μια επιχείρηση είναι οι άνθρωποι και η εξέλιξή τους.
  • Κυβερνοασφάλεια (Cybersecurity). Τομέας ραγδαία αναπτυσσόμενος λόγω της ψηφιοποίησης και τεχνολογικής ενσωμάτωσης και των συνεπαγόμενων κινδύνων για κακόβουλες επιθέσεις και για κλοπή πολύτιμων δεδομένων από ανταγωνιστές.

 

Όλοι οι παραπάνω τομείς αποτελούν σε γενικές γραμμές τις υπηρεσίες των λεγόμενων στρατηγικών συμβούλων επιχειρήσεων.

 

Υπάρχουν όμως και οι μεγάλες λογιστικές εταιρίες επαγγελματικών υπηρεσιών που επεκτάθηκαν στη συμβουλευτική επιχειρήσεων οι οποίες προσφέρουν συμβουλές στους ακόλουθους τομείς που είναι πιο κοντά στον πυρήνα του αντικειμένου τους που είναι η Λογιστική.

 

Τέτοιοι τομείς είναι:

 

  • Η Ελεγκτική (auditing)
  • Οι Φορολογικές Υπηρεσίες (tax services)
  • Η Κανονιστική Συμμόρφωση (compliance)
  • Η Αναλογιστική (actuarial) και η
  • Διαχείριση Ρίσκου (risk management)

 

Σε γενικές γραμμές οι υπηρεσίες συμβουλών επιχειρήσεων είναι ατελείωτες, όσο ατελείωτη είναι και η ίδια η ζωή και οι ανάγκες των επιχειρήσεων.

 

 

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες εταιρίες συμβούλων επιχειρήσεων;

 

Καταρχήν καλό είναι να τις χωρίσουμε σε κατηγορίες.

 

 

  • Mια δεύτερη κατηγορία είναι οι λεγόμενοι “Big 4”. Πρόκειται για τις μεγαλύτερες λογιστικές εταιρίες που έχουν επεκταθεί όμως και σε άλλες επαγγελματικές υπηρεσίες όπως συμβουλευτική επιχειρήσεων. Εδώ υπάγονται οι Deloitte, PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young και KPMG.

 

  • Τέλος, μια κατηγορία από μόνη της είναι ο σύμβουλος τεχνολογίας Accenture, που βασικά προήλθε από μια πρώην μεγάλη λογιστική εταιρία, την Andersen (μετά το σκάνδαλο της Enron, στο οποίο εμπλεκόταν η Andersen), ωστόσο εξελίχθηκε σταδιακά σε καθαρά συμβουλευτική εταιρία τεχνολογίας και για αυτό την κατατάσσουμε σε μια κατηγορία από μόνη της.

 

 

Ποιες είναι οι Τιμές των Συμβούλων Επιχειρήσεων;

 

Οι τιμές ποικίλουν και δεν υπάρχει ένα standard μοντέλο. Δυστυχώς, πολλοί σύμβουλοι εξαρτούν την τιμή τους από το μέγεθος της επιχείρησης, οπότε όσο πιο μεγάλη είναι η επιχείρηση τόσο πιο πολύ χρεώνουν.

 

Ο τρόπος εργασίας και πληρωμής μπορεί να ποικίλει και α) να εξαρτάται από την ολοκλήρωση ενός συμφωνημένου project β) μπορεί να στηρίζεται στη χρονοχρέωση (ανάλογα με το πόσες ώρες απασχολήθηκε κάποιος) γ) μπορεί να γίνει in-house, δηλαδή να αναλάβει κάποιος σύμβουλος και για ένα διάστημα να εργαστεί σε ένα τμήμα της επιχείρησης σαν υπάλληλος, ώστε να τρέξει κάποια projects και να εκπαιδεύσει άλλους μόνιμους υπαλλήλους και δ) μπορεί επίσης να γίνει με μια συμφωνία στη βάση της βελτίωσης κάποιων πραγμάτων. Για παράδειγμα παλιά υπήρχαν Χ πωλήσεις από ένα συγκεκριμένο κανάλι πωλήσεων και πλέον μετά την παρέμβαση των συμβούλων επιχειρήσεων διπλασιάστηκαν. Θα αμειφθούν οι συμβουλές και επί τη βάσει της αυξημένης αποτελεσματικότητας.

 

Το FinancialAdvisor.gr σε γενικές γραμμές τιμολογεί απλά και ξεκάθαρα βάσει της χρονοχρέωσης και με βάση την μετρήσιμη βελτίωση της παραγωγικότητας. Μάλιστα εάν πρόκειται για επιχειρηματικό project που είναι αρκετά μεγάλο σε όγκο και κόστος, υπάρχουν εκπτώσεις. Αυτό συμφωνείται και ξεκαθαρίζεται από πριν με την αντίστοιχη επιχείρηση. Για τις τιμές και τις προσφερόμενες υπηρεσίες του FinancialAdvisor.gr μπορείτε να δείτε εδώ.

 

 

Ποιές είναι οι διαφορές του Advisor, του Consultant, του Business Coach, του Mentor και του Counselor;

 

Το πιο πιθανό είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι θα εκλάβουν την κάθε παραπάνω ιδιότητα με τον ίδιο τρόπο. Κι η αλήθεια είναι ότι το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι ότι όλοι συμβουλεύουν και θέλουν το καλό μας.

 

Σε γενικές γραμμές τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που συνεπάγεται η κάθε παραπάνω λέξη δεν είναι πλήρως ξεκαθαρισμένα ακόμη και στις πιο προχωρημένες αγορές του εξωτερικού. Παρόλ΄ αυτά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι λόγω των διαφορετικών λέξεων ενυπάρχει μια διαφοροποίηση, η οποία στα ελληνικά δεν φαίνεται εύκολα, λόγω της ευρείας χρήσης της λέξης σύμβουλος.

 

Δυστυχώς στα ελληνικά επικρατεί ο όρος «σύμβουλος» σαν μετάφραση και του “advisor” και του “consultant” και του “counselor”. Το “coaching” σε γενικές γραμμές το αφήνουμε αμετάφραστο και στο “life coaching” αλλά και στο “business coaching” και αυτό που μεταφράζουμε είναι ο «μέντορας» που έχει και ρίζα ελληνική (Ο Μέντωρ συμβούλευε τον Τηλέμαχο, γιο του Οδυσσέα, στην Ομήρου Οδύσσεια).

 

Πάμε λοιπόν να ξεκαθαρίσουμε τους όρους για να ξέρουμε τι κάνουμε κι εμείς οι σύμβουλοι που είμαστε μια “advisors”, μια “consultants” την άλλη “coaches” και την παρα-άλλη φορά “counselors”.

 

Για να βοηθηθούμε πρέπει όμως πρώτα να ορίσουμε τι θα πει συμβουλή και τι συμβουλευτική (διαδικασία).

 

Η «συμβουλή» ή “advice” ή “consulting” συνεπάγεται ότι ο ειδικός κατέχει καλά ένα πεδίο, γνωρίζει δεδομένα κι έχει εμπειρίες και μπορεί να συμβουλεύσει δίνοντας στοιχεία στον πελάτη. Για παράδειγμα ο ειδικός λέει: “Με το email marketing υπάρχει 50% καλύτερη αποτελεσματικότητα, σε σχέση με τις άλλες μεθόδους ψηφιακού μάρκετινγκ”. Ένας χρηματοοικονομικός σύμβουλος μπορεί να πει: “Οι επενδύσεις σε εταιρικά ομόλογα διαβάθμισης ΑΑΑ σε ένα βάθος 15 ετών είχαν 4,5% απόδοση”. Και στις δύο περιπτώσεις μιλάμε για γνώση κάποιων στοιχείων σε έναν συγκεκριμένο τομέα που δεν έχει ο πελάτης και παροχή αυτής της συμβουλής-πληροφορίας. Αυτή είναι η «συμβουλή».

 

Από την άλλη πλευρά, η συμβουλευτική διαδικασία ή “counseling” δεν αποκλείει ότι ο ειδικός γνωρίζει καλά ένα θέμα και μπορεί να δώσει συμβουλές, ωστόσο σε αυτήν την περίπτωση κυριάρχο ρόλο παίζει η συμβουλευτική διαδικασία. Η συμβουλευτική διαδικασία είναι ο βαθύς διάλογος μεταξύ συμβούλου και συμβουλευόμενου, στον οποίο ο ρόλος του συμβούλου είναι να βγάλει τις απαντήσεις μέσα από τον ίδιο τον συμβουλευόμενο.

 

Μπορεί ο σύμβουλος – “counselor” να παρέχει ταυτόχρονα και κάποιες πληροφορίες-συμβουλές όπως είπαμε πιο πριν, ωστόσο προέχει να δουλευτεί η κατάσταση στο μυαλό του συμβουλευόμενου για να καταλήξει ο ίδιος σε συμπεράσματα. Ο σύμβουλος – “counselor” βοηθά τον πελάτη να βγάλει τις απαντήσεις από μέσα του.

 

Η συμβουλευτική σχετίζεται περισσότερο με την ψυχολογία κι έχει πιο καλά αποτελέσματα, διότι ο πελάτης πιστεύει περισσότερο αυτά που είχε μέσα του και δεν τα είχε ξεκαθαρίσει, παρά δέκα νούμερα κι έρευνες που του δίνει ξερά ένας σύμβουλος.

 

Για αυτόν ακριβώς το λόγο και οι οι καλοί σύμβουλοι, δηλαδή “advisors” ή “consultants” είναι αυτοί που ασκούν και αρκετή συμβουλευτική ταυτόχρονα με την παροχή συμβουλών. Ρωτάνε σε βάθος, δοκιμάζουν τις πεποιθήσεις ακόμη και τις προκαταλήψεις του πελάτη για να μπούνε όσο πιο βαθιά στο θέμα.

 

Στη συμβουλευτική διαδικασία υπάγονται το “coaching”, το “counseling” και το “mentoring”.

 

Για να τα διαφοροποιήσουμε κι αυτά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το “coaching” εκκινεί από μια θετική προσδοκία του ανθρώπου να αλλάξει κάποια προσωπικά στοιχεία του και είναι πάντα επί πληρωμή.

 

Το “mentoring” αφορά μια σχέση όπου το ένα μέρος ο “mentor” είναι πεπειραμένος πάνω στο αντικείμενο που συμβουλεύει και το κάνει με μεθόδους συμβουλευτικής, ωστόσο γενικά χωρίς άμεση σχέση πληρωμής. Υπάρχουν ας πούμε πολλά προγράμματα για startup που προσφέρουν αυτά τον μέντορα, ο οποίος δεν πληρώνεται άμεσα από τους startuppers. Αν όμως ο ίδιος startupper θελήσει να κάνει κάτι επιπλέον (π.χ. στη διαχείριση χρόνου) με έναν άλλο «σύμβουλο», τότε λογικά θα πάει σε έναν “coach” και η σχέση θα είναι επί πληρωμή και θα ονομαστεί “coaching”.

 

Τέλος, το “counseling” είναι μια διαδικασία συμβουλευτικής που εκκινεί συνήθως από ένα πρόβλημα κι όχι την προσδοκία μιας θετικής αλλαγής όπως συμβαίνει στο “coaching” . Το πρόβλημα δεν είναι ανάγκη να είναι κάτι βαρύ όπως τα ναρκωτικά, μπορεί να είναι και η δυσκολία στην εύρεση εργασίας (“career counseling”). Αντίθετα στο “coaching” θεωρητικά ο συμβουλευόμενος – “coachee” θέλει να αλλάξει κάτι θετικά στη ζωή του (π.χ. να αλλάξει διατροφή), οπότε προστρέχει σε έναν “coach” για να τον προπονήσει-καθοδηγήσει, ώστε με ορθά βήματα να κατακτήσει τον στόχο του.

 

Σε γενικές γραμμές όλες αυτές οι συμβουλευτικές προσεγγίσεις έχουν ξεκινήσει με το παραδοσιακό “counseling”, ωστόσο τώρα τελευταία έχουν αναδυθεί το “mentoring” και το “coaching” και για αυτό ακριβώς προσπαθούμε εδώ να κάνουμε έναν στοιχειώδη διαχωρισμό.

 

 

Υπηρεσίες που προσφέρει το FinancialAdvisor.gr

 

Στο FinancialAdvisor.gr δεν το παίζουμε ειδικοί σε όλα, γιατί ξέρουμε ότι η ζωή είναι πολύ πιο περίπλοκη και σύνθετη απ΄ όσο μπορεί να συλλάβει μια ομάδα ανθρώπων.

 

Για αυτόν ακριβώς το λόγο και προσφέρουμε κάποιες συγκεκριμένες υπηρεσίες που γνωρίζουμε καλά και που έχουν ήδη αποδειχθεί αποτελεσματικές.

 

Έτσι, προσφέρουμε υπηρεσίες:

 

  1. Στρατηγικής
  2. Business Plan
  3. Μάρκετινγκ
  4. Business Coaching

 

Εξυπηρετούμε στην Θεσσαλονίκη απ΄όπου ξεκινήσαμε και στην Αθήνα και για τις άλλες περιοχές κάνουμε ό,τι μπορούμε τηλεφωνικά ή με Skype πριν γίνει κάποια μετακίνηση που κοστίζει.

 

Εάν κάτι δεν το κατέχουμε, θα σας το πούμε ευθέως. Επίσης εάν γνωρίζουμε κάποιον άλλο, πιο ειδικό από εμάς σε κάτι που είναι σημαντικό για σας, θα παραπέμψουμε εκεί.

 

Ο στόχος μας είναι να βρείτε λύση στο πρόβλημά σας και είμαστε σίγουροι ότι κάποτε θα μας ξανάρθετε.

 

Σε πολλές περιπτώσεις μια παλιά σύντομη κουβέντα μαζί μας έχει οφελήσει πολύ παραπάνω απ΄ όσο μπορούσαμε κι εμείς να εκτιμήσουμε. Και αυτό μας το λέτε μέχρι και αρκετά χρόνια μετά. Είμαστε σύμβουλοι επιχειρήσεων κοινωνικά υπεύθυνοι και δεν εκκινούμε με αφορμή το χρήμα, αλλά το καλό και μακροχρόνιο αποτέλεσμα για όλους μας.

 

Για αυτό και συνεχίζουμε και σας προτρέπουμε να αγωνιστούμε μαζί, για να βελτιώσουμε τα πράγματα για εμάς, τους ανθρώπους μας και τη χώρα μας.